Training IK LEER LEREN

Wat is het?

IK LEER LEREN is een training voor kinderen vanaf 10 jaar die vastlopen op school of slimmer willen leren. Het programma helpt kinderen te ontdekken hoe ze het beste kunnen leren. We kijken naar leerstijlen en -voorkeuren en de training bevat veel tips, weetjes, tests en oefeningen. Huiswerkbegeleiding gaat vaak over de inhoud van vakken, maar IK LEER LEREN leert kinderen welke voorwaarden nodig zijn om te kunnen leren en hoe je het beste kunt leren. Dit is wat de training uniek maakt.

wegwijzer-gecertificeerd-150x150

Met IK LEER LEREN krijgen kinderen grip op hun huiswerk en gaat het leren gemakkelijker en sneller, zodat er ook tijd overblijft voor sport, hobby’s en andere dingen. Al tijdens de training halen kinderen hogere cijfers en leren ze efficiënter en effectiever. Uiteindelijk hoef je als ouder minder te controleren en te pushen en dit komt de sfeer in huis ten goede.

Voor wie?

Het programma is geschikt voor:

  • Kinderen in de bovenbouw van de basisschool
  • Hoogbegaafde kinderen
  • Brugklassers
  • Kinderen in het 2e leerjaar van de middelbare school die plotseling merken dat het leren niet meer gaat zoals voorheen
  • Jongeren in het MBO en HBO

Hoe ziet de training eruit?

Als gecertificeerd trainer ga ik in groepjes van maximaal 4 kinderen of met kinderen individueel aan de slag met de processen die nodig zijn om te kunnen leren. De training kent een vaste structuur waarin rust en activiteiten elkaar afwisselen. Leren ontspannen en leren concentreren, spelen steeds een belangrijke rol. Iedere les duurt anderhalf uur en heeft een eigen thema:

  • Les 1: kwaliteiten, leervoorkeuren en eigen manier van leren
  • Les 2: motivatie hebben en houden, omgaan met faalangst
  • Les 3: slim plannen en organiseren
  • Les 4: leren concentreren
  • Les 5: hersenen optimaal gebruiken voor het onthouden van lesstof

Reacties van kinderen

Uitspraken van kinderen die de training hebben doorlopen, zijn:

  • “Als ik samen met vrienden leer, haal ik hogere cijfers omdat dit bij mijn leerstijl past.”
  • “Als ik het zo aanpak, heb ik hogere cijfers en kost het me minder tijd.”
  • “Gelukkig weet ik nu hoe ik me kan voorbereiden op een toets.”
  • “Ik snap nu eindelijk waarom en waarvoor ik leer. En huiswerk maken, doe ik nu met meer plezier.”

“Het voorbeeld  met de sneeuwbol was zo duidelijk. Het gevoel zit zo overal om haar heen, maar als je even wacht, dwarrelt het naar beneden. Wij wilden haar handvatten geven om in geval van ‘nood’ te weten dat ze een keus heeft. We zien dat ze vrijer is geworden en beter kan vertellen wat ze voelt. Naar Carmelina gaan, was echt haar ding en ze vond het altijd fijn om te gaan. Een hele veilige en prettige ervaring voor ons allemaal.”

Vader en moeder van T. (6 jaar) uit Tilburg